U moet dus wel opvallen tussen al die andere coaches, trainers, ict-ers, reisconsulenten,
Kom uit de schaduw! Stap uit uw comfortzone! Laat uzelf zien!
Als geen ander weet ik hoe moeilijk het is om uit die schaduw te komen. Als fotograaf sta ik liever achter de camera in plaats van voor de camera als onderwerp; Denk ik liever met mijn klant mee over hoe hij/zij goed in the picture kan staan, een sterk beeld kan creëren en gezien wordt door zijn/haar doelgroep en zet hem/haar liever in zijn/haar eigen kracht, dan dat ik naar mijn eigen krachten en zwakheden kijk en aan mezelf en mijn bedrijf werk en ontwikkel (alhoewel ik dit ook steeds leuker begin te vinden); Lees ik liever blogs van anderen dan dat ik zelf start met bloggen; Luister ik liever naar pitches van mede-netwerkers tijdens netwerkbijeenkomsten dan dat ik daar zelf een minuut sta; …
Maar toch doe ik het! Toch kom ik uit die schaduw en laat ik mezelf zien en van me horen. Vertel ik mijn verhaal en wat ik de wereld te bieden heb!
Want hetgeen wat ik doe is mijn passie!
Gezien en herkend worden bij de doelgroep is heel belangrijk! Kom dus ook uit die schaduw! En laat uzelf en uw bedrijf zien en horen!Het eerste wat men meestal van uw bedrijf ziet is het logo met zijn huisstijl, of uw portretfoto of de productfoto van het product dat u verkoopt of uw website. Het beeld waarmee u naar buiten treedt moet professioneel zijn, zodat uw potentiële klant zich tot u ‘aangetrokken’ voelt. Het beeld moet datgene uitstralen waar u voor staat en wie u bent!
Het beeld vertelt uw identiteit!
Aangezien de meeste freelancers/ zzp’ers / zp’ers/ of hoe men als zelfstandige ondernemer genoemd wilt worden, geen of weinig budget hebben, gaan ze als eerste zelf aan de slag om een logo te maken, of zoeken ze een goedkope logomaker. Of ze vragen oom Piet, die een spiegelreflexcamera heeft, die productfoto’s of portretfoto’s te maken. Met alle respect… maar meestal worden dit ‘knullige’ beelden; foto’s waarbij de belichting niet goed is of lelijke glimmers heeft of een logo waar geen authenticiteit, originaliteit of ‘gevoel’ in zit. Deze beelden geven de ondernemer dan onvoldoende het gewenste resultaat.
Het beeld, úw beeld, moet écht bij ú passen! Úw verhaal vertellen! Of dit dan met het logo is of met de foto’s die u gebruikt.
Het beeld moet er voor zorgen dat u zich verder kunt ontplooien en u en uw bedrijf gekend en herkend gaat worden bij uw doelgroep.
U moet met het beeld dat bij u past kunnen ‘stralen’!
Om tot een professioneel beeld te komen, kunt u zelf in 3 stappen al enig voorwerk doen om uiteindelijk een bij u herkenbaar maar vooral passend beeld met eigen identiteit te gaan creëren.
BRENG UW BEDRIJF IN BEELD
Maak voor uzelf duidelijk waar u voor staat en wat u met uw bedrijf wilt uitdragen. Neem daarom een vel papier en zet hierop:
Waar sta ik voor? Wat is mijn missie? Wat is mijn visie? Wat wilt mijn potentiële klant van mij? Komt dit overeen met wat ik zelf voor ogen heb?
Maak dit dan tastbaar door afbeeldingen te zoeken die daar, volgens u bij passen. Zo krijgt u duidelijk voor ogen welke kant u met uw bedrijf op wilt.
Houd er echter rekening mee, dat herkenbaarheid moet groeien. Het heeft tijd nodig en u zult uzelf veel moeten laten zien. Elk groot merk is jarenlang bezig geweest om zijn identiteit goed op te bouwen.
Probeer in ieder geval origineel en authentiek te zijn!
Dit is de belangrijkste stap. Neem hier dus vooral de tijd voor! (Vraag eventueel hulp.)
BEPAAL UW BUDGET
Maak een lijst met wat u allemaal nodig heeft om herkenbaar en goed in de markt gezet te worden met betrekking tot uw huisstijl.
In het begin zult u misschien al voldoende hebben aan een visitekaartje en een website en eventueel briefpapier. Volgvellen, enveloppen en flyers en andere communicatiemiddelen volgen vanzelf als het bedrijf aardig begint te lopen.
Zonder een goede professionele website kunt u tegenwoordig niet meer.
Ook ‘sterke’ sprekende foto’s voor o.a. uw website, zijn belangrijk. Zo krijgt de bezoeker van uw website een ‘gevoel’ bij u en uw product of dienst en hopelijk dé klik om met u te willen gaan samenwerken.
VERTAAL UW IDENTITEIT NAAR HET BEELD DAT BIJ U PAST
Uw identiteit en de boodschap die u wilt uitdragen zijn al aardig helder voor ogen gekomen in de vorige stappen. Nu bent u klaar om de vertaalslag te maken en uw identiteit en uw boodschap naar het beeld dat bij u past te gaan vertalen.
Mijn advies: zoek een grafisch vormgever en/ of fotograaf die bij u past en waar u een klik mee heeft. Zo krijgt u voor uzelf een sterk beeld waarmee u kunt gaan ‘stralen’!
Uw identiteit vertaald naar beeld! Laat uzelf zien!
Heel veel succes!
Creatieve groet,
Kristel
P.S. Ik zou het leuk vinden als u hieronder in het commentaarveld een bericht achter laat! Alvast bedankt voor uw bijdrage!
P.S. Vindt u dit artikel waardevol en wilt u het delen met uw netwerk? Schroom niet en klik op een van de knoppen.